Ο ταινιόδρομος του Κράκαρη

«Μεταφορική ταινία, ευρισκομένη επί του λιμενοβραχίονος Κράκαρη διά φόρτωσιν προϊόντων των εργοστασίων λιπασμάτων, υαλουργίας κλπ μήκους 200 μέτρων, με 2 πυλώνας και 2 προβόλους, ικανότητος φορτώσεως ωριαίως 140 τόννων φορτίου χύμα ή 30-40 τόννων εις σάκκους».

Το παραπάνω απόσπασμα από το ετήσιο δελτίο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς «Ο Λιμήν του Πειραιώς κατά το 1957»  αποτελεί την πρώτη αναφορά που συναντάμε στην βιβλιογραφία για τον ταινόδρομο του Κράκαρη. Ο ταινιόδρομος της Εταιρείας Λιπασμάτων στον ομώνυμο μώλο κατασκευάστηκε μεταπολεμικά, πιθανότατα ενταγμένος στα αναπτυξιακά έργα που χρηματοδοτήθηκαν στο πλαίσιο του σχεδίου Μάρσαλ. Ο ταινιόδρομος συνέβαλε στην επανέναρξη της αναπτυξιακής πορείας της Εταιρείας μεταπολεμικά.

Ο ταινιόδρομος  δεν κατεδαφίστηκε το 2003 αλλά παράλληλα δεν κρίθηκε και διατηρητέος. Πέρασε στην ιδιοκτησία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, εντάχθηκε στο έργο της Πολιτιστικής Ακτής που όμως δεν προχώρησε. Το 2017 ο λιμενοβραχίονας του Κράκαρη και ο ομώνυμος ταινιόδρομος κυρήχθηκαν διατηρητέα μνημεία από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Παρά την ανακήρυξη, παραμένει εγκατελελειμένος και ρημαγμένος, ενώ τον Ιούλιο του 2019, τμήμα του κατεδαφίστηκε από σεισμική δόνηση.

Ηχητική ανάγνωση

Σημεία ενδιαφέροντος:

Μονάδα Ενέργειας
Σιλό
Υαλουργείο
Σφαγεία
Υδατόπυργος
Εργατικός οικισμός
Ινστιτούτο χημείας
Κείμενα
  • Ελένη Κυραμαργιού, Ιστορικός, Εντεταλμένη Ερευνήτρια του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
 
Φωτογραφίες
  • Παραχώρηση από το αρχείο του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ & από το Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας.

Σε συνεργασία:

Με την επιχορήγηση και την αιγίδα: